3:10 to Yuma (2007)



Director: James Mangold
Cast: Russell Crowe, Christian Bale, Logan Leman, Ben Foster, Peter Fonda and Dallas Roberts
Remake of: 3:10 to Yuma (1957)



  Jag har alltid gillat westernfilm ända sedan jag var liten och såg den storslagna filmen The Good, The Bad and The ugly och därför har jag varit lite dyster över att det inte har gjorts någon vettig westernfilm på flera år. Men nu har den dagen åter kommit till oss.

  3:10 to Yuma är en remake på den gamla westernfilmen från 1957 med Glenn Ford och Van Heflin. I denna nya version har Russel Crowe tagit Glenn Fords roll som skurk och Christian Bale spelar Van Heflins roll. Storyn i korta drag är så att banditen Ben Wade rånar en diligens med sitt gäng men blir sedan tillfångatagen. Några tappra själar får i uppdrag att föra Ben Wade till 3:10 tåget till Yumafängelset, en av de mannarna är ranchägaren Dan Evans. Men vägen dit blir lång och farlig.

  Filmen två pelare är självkalrt Christian Bale och Russell Crowe. Två av vår tids bästa skådespelare samlas här i en och samma film och levererar precis lika bra som alltid. Men någon annan som hjälper till att bära filmen är Ben Foster som spelar Ben Wades hänsynslösa partner Charlie Prince. Han är så äckligt rå att man inte kan låta bli att hat/älska honom.

  Filmen är kort och gott fullständigt fenomenal och jag hoppas verkligen att detta blir startskottet för en ny westernperiod på filmduken!

Betyg: 4,5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0