Mamma Mia! (2008)



Director: Phyllida Lloyd
Cast: Amanda Seyfreid, Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård and Julie Walters
Tagline: A mother. A daughter. Three possible fathers. Take a trip down the aisle you'll never forge



  Jag förutser att ingen har lyckats missa musikalen Mamma Mia som har varit ett stort samtalsmämne under flera år nu och antar att jag inte behöver dra någon lång sammanfattning av handlingen. Den handlar kort och gott om Sophie som ska gifta sig och vill ha sin pappa där. Det första problemet är att hon har 3 möjliga pappor och vet inte vem som är den rätta, det andra problemet är att hennes mamma inte har pratat med någon av dem på 20 år.

  Jag var och såg musikalen när den gick i Stockholm och blev helt och hållet blåst av stolen, det var så fruktansvärt bra. Musiken visste man ju om att den var bra, men de hade lyckats väva in låtarna med en oerhörd precision i handlingen och skapat en oförglömlig musikal. Det sagt, så hade jag självklart väldigt höga förväntningar när jag satte mig i biosalongen. Nu i efterhand kan jag säga att att den levde upp till dom, och mer än så!

  Det är en film som sprudlar av sång, dans och glädje. Man kan inte låta bli att dra på smilbanden varenda gång någonting händer på duken. Det är helt enkelt en riktigt feel-good film och biosalongen ekar av skratt under hela filmen. Sångerna sitter lika klockrent som i musikalen, och de sjungs lika bra med måste jag säga. Meryl Streep och Amanda Seyfreid i rollerna som mor och dotter är de som imponerar mest, men otippat nog så visar även Colin Firth och Pierce Brosnan upp bra sånginsatser. Stellan Skarsgård lyckas undkomma med en godkänd insats tack vare att han knappt sjunger alls, han koncentrerar sig istället på att göra en klockren tolkning av den vilde svensken Bill. Roligast i hela filmen är Julie Walters som mamma Donnas tokiga väninna, en roll som Sussie Eriksson spelade med bravur uppe i Stockholm. Julie Walters gör den inte riktigt lika vass, men inte långt ifrån, och det är ett gott betyg, tro mig!

  Filmen är helt enkelt en film som får dig att skratta, le och må bra! Låter det inte som ett bra betyg? Jodå, det tycker jag!

Betyg: 4,5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0