Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)



Director: Gore Verbinski
Cast: Johnny Depp, Orlando Bloom, Kiera Knightley, Jack Davenport, Stellan Skarsgård and Bill Nighy
Quote: "No. If we don't have the key, we can't open whatever we don't have that it unlocks. So what purpose would be served in finding whatever need be unlocked, which we don't have, without first having found the key what unlocks it?"



  Ingen har väl undgått någon av de storslagna piratfilmerna som Disney ahr producerat de senaste åren. Jag har nyss sett den andra i serien, Dead Man's Chest, och den är fortfarande lika bra som första gången jag såg den!

  Handlingen tar vid där första filmen slutade. Jack är ute och seglar med sitt skepp The Black Pearl och Will och Elisabeth ska gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar. Men det blir inte riktigt som de tänkt sig. Davy Jones är på jakt efter Jacks själ och Lord Cutler Becket är på jakt efter både Jack, Will och Elisabeth. Hela filmen är en katt och råtta jakt som man aldrig vet hur den ska sluta.

  Om man tyckte att första filmen var storslagen så blir man inte besviken när man ser andra filmen. Det är starkaste filmen i trilogin båda vad det gäller handling och effekter enligt mig. Det är precis lagom av allt och jag sitter som på nålar hela filmen. Davy Jones är den (det?) som imponerar mest. En välgjord karaktär som man nästanh inte anar är datagjord, och han är så äckligt ond att jag älskar honom. Johnny Depp gör som i alla filmerna en av sina bästa prestationer som Jack Sparrow, men i Dead Manäs Chest får även Kiera Knightley tid att glänsa med sitt skådespeleri, Orlando Bloom får också visa att han inte är helt sämst, bara lite sämst i kanten.

  Kort och gott är det en film som inte lämnar dig besviken efteråt. Det är skratt, gråt, spänning och en av tidernas bästa fäktningsscener. På toppen av allt får vi ett slut utan dess like och jag minns att jag efter att ha sett den på bio var som ett barn poå julafton i ett helt år fram till det att uppföljaren kom. Ett magnifikt slut på en magnifik film!

Betyg: 4,5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0