The Dark Knight (2008)



Director: Christopher Nolan
Cast: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Michael Caine and Morgan Freeman.
Quote: "You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain"
IMDB Top 250: #1



  Det har varit extremt mycket försnack om denna film, jag har stått för en hel del, och mina förväntningar när jag satte mig i biosalongen var skyhöga. Första frågan att ställa sig är om mina förväntningar blev uppfyllda? Låt oss säga så här. Jag förväntade mig Mamma Scans färdiga köttbullar, men istället fick jag en saftig oxfilé.

  The Dark Knight är en mörk film, bra mycket mörkare än Batman Begins, och det är ett av dess starkaste vapen. I en tid då superhjältefilmer ska vara hjältesagor om riddaren på den vita hästen som får tjejen på slutet så kommer nu historien om superhjälten som står ensam och blir hatad av hela folket. Han är så mycket mer än en hjälte på det viset.
"Because he's not a hero. He's a silent guardian, a watchful protector...a dark knight"

  Det har snackats enormt mycket om Heath Ledgers roll som Jokern, det har till och med pratats om Oscarsnominering. Just det samtalsämnet har fått en del att vrida sig i stolen, de hävdar helt enkelt att Oscarspratet endast kommer för att Heath Ledgers mycket tragiskt har lämnat denna jord. Jag håller inte med någonstans. Jokern är en hänsynslös karaktär som dödar för att han njuter av det, han njuter av sin egen galenskap och han njuter framförallt av att skapa galenskap hos andra. Heath Ledger spelar rollen med sådan oerhörd känsla att jag blir rädd för honom. Det är den vidrigaste mest skräckinjagande skurk jag har sett och den prestationen förtjänar i min bok en Oscarsnominering!

  För övrigt ska det nämnas att filmen inte på något sätt ligger på Heaths axlar. Det är en film som vilar stadigt på alla skådespelares axlar. Christian Bale, Maggie Gyllenhaal, Aaron Eckhart, Gary Oldman, Michael Caine och Morgan Freeman. Alla tillför de något till filmen och jag skulle kunna skriva en uppsats om var och en, men det blir tjatigt så jag nöjer mig med att säga att filmen inte hade varit densamma utan någon av dem. De gör alla rakt igenom klockrena insatser och lyfter tillsammans filmen till oanade höjder.

  Filmen är helt enkelt ett fullkomligt mästerverk. Regissören Kevin Smith lär ha sagt:
"Det här är serietidningens svar på Gudfadern II, ett mästerverk!"
Och jag är beredd att hålla med honom. Många superhjältefilmer har jag sett, men bättre än så här blir det inte. The Dark Knight har berört mig något enormt och det här kommer jag inte kunna släppa på dagar, veckor... Kanske månader. Det är utan tvekan årets film och den som inte ser den, den har missat något!

Betyg: 5/5

Kommentarer
Postat av: Petter

Grym recencion! Eller alltså, det låter proffsigt, men jag vet ju inte om det stämmer eftersom jag inte har sätt filmen. Men jag blir lite sugen på att göra det iaf!

2008-07-31 @ 11:30:13
URL: http://popblogg.wordpress.com
Postat av: Pontus

RecenSion, Petter! ;)



Hursomhelst, jag håller med om allt du säger Niclas. Särskilt det sista. :)

2008-08-04 @ 01:00:35
URL: http://popblogg.wordpress.com/
Postat av: Sara

Håller med fullständigt!

2008-09-02 @ 01:08:11
URL: http://umeyariel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0