Hard Candy

image13

Kom hem igår och kändes mig lite filmsugen. Jag valde då att titta på den enda filmen i hyllan som jag inte hade sett på än. Hard Candy. Den var fruktansvärt bra på alla sätt och vis, men det var nog bland det mest obehagliga jag har sett också.
Filmen handlar om den 14-åriga flicka Hayley som börjar chatta med den 20 år äldre Jeff. Chatten är långt ifrån oskyldig och de stöter på varandra lika mycket båda två. De stämmer i alla fall träff på ett café och det ena leder till det andra och Hayley följer med honom hem. Det visar sig att Jeff är fotograf, och han fotar framförallt minderåriga modeller. Lite pedofilvarning på Jeff alltså. Efter mycket tjat från Hayley och lite sprit så går han med på att fota henne, men det är då saker börjar gå snett. Det var droger i hans drink och han däckar på golvet, och vaknar snart upp fastbunden i en stol med en inte alls så oskyldig 14-årig flicka framför sig.

Jag ska inte avslöja mer av handlingen för det sabbar upplevelsen lite. Men det är svårt att veta vem man ska hålla på. Pedofiler rankas ju inte så jättehögt på min lista direkt, så man tycker ju att valet borde vara enkelt. Men när en sadistisk 14-åring står framför pedofilen och kastrerar honom med en skalpell och is som bedövning, då blir det svårare. Det är ju inte riktig rätt att ta saken i egna händer till denna grad, och det känns sjukt att någon så ung gör det. Det är det som är det obehagliga och jag visste inte var jag skulle ta vägen efter filmens slut riktigt.

Huvudrollerna, och de enda rollerna, spelas av Patrick Wilson och Ellen Page. Patrick Wilson, känd från Fantomen på Operan, gör en bra roll som Jeff. Man känner på nåot vis för honom, och han har inte haft det så lätt under sin uppväxt. Självklart försvarar det inte honom, men man förstår ändå på något vis var det gick snett. Men den som briljerar mest är Ellen Page som Hayley. Att en så ung flicka kan spela så oerhört bra är ofattbart. Jag tror verkligen på henne när hon torterar honom, och det gör ont i magen av att se på det. Ser fram emot fler filmer med henne i framtiden, och jag måste definitivt kolla in Juno nu.

För att sammanfatta. En suverän film som man verkligen inte släpper direkt när den är slut. Jag kommer nog att bära med mig den i flera dagar. Obehaglig som sagt, men den får en också att tänka efter. Jag rekommenderar den varmt, men se till att vara förberedd!

Betyg: 4,5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0