The 80th Annual Academy Awards

Igår var det alltså dags! Den största tillställlningen inom film över hela världen. Det var dags för Oscarsgalan. Inte vilken som helst heller, utan det var 80 års jubileum i år! Jag tänkte dra en sammanfattning av galan med höjdpunkter och besvikelser.

Det började kl 00.00 och då befann vi oss på röda mattan utanför Kodak Theatre där alla stjärnor började att anlända. Först fram till att bli intervjuad var Heidi Klum och hennes man Seal. De hade inte mycket vettigt att säga. Sedan flöt det bara på. Stjärnor passerade förbi, de sa några ord till kameran, stannade för att bli fotograferade och sen begav de sig in i byggnaden. Höjdpunkterna från röda mattan var:
Roligast: George Clooney var där tidigt och var avslappnad och skojade friskt. Han var bra mycket roligare än de som ledde showen där ute.
Vacker: Jessica Alba var där och visade att man kan vara slående vacker som en gravid kvinna. Ursäkta ordvalet, men hon kommer nog bli en riktigt MILF.
image23
Vackrast: Men Jessica Alba var inte vackrast av alla den här kvällen. Det priset tog Katherine Heigl hem. När man såg henne på röda mattan tappade man hakan. Hon var makalöst snygg i sin röda Marilyn Monroe liknande stil.
image24
Mycket roligare än så blev det inte på röda mattan. Det var kul att se alla stjärnor anlända men det blev lite långdraget. Under tiden kunde man också konstatera att våran svenska programledare som kommenterade galan, Pontus Gårdinger, var bland det sämsta jag hört. Helt fruktansvärt. Lyckligtvis fanns filmexperten Hans Wiklund vid hans sida och räddade situationen litegrann.

Då kan vi gå över till själva galan som började kl 02.30. Som många kanske vet har det pågått en strejk i USA för de som skriver alla filmer och tv-serier. Det har gjort att många galor har blivit inställda, och det bestämdes för endast 10 dagar sedan, när strejken var över, att det skulle bli en Oscarsgala i år. Det betyder att till skillnad mot de 100 dagar som brukar ägnas åt Oscarsgalan hade man nu bara ägnat 10 dagar. Det fanns självklart en del som var nervösa över om det skulle hålla samma klass som vanligt, och när kvällens värd Jon Stewart vandrade in på scenen 02.30 fick vi svaret. Han var avslappnad, rolig och kändes helt hemma där på scenen. Till skillnad mot förra årets värd Ellen DeGeneres som jag tyckte kändes väldigt malplacerad. Jon Stewart gör en lysande inledningsmonolog där han skojar friskt med bland annat denna strejk som pågått.

Galan flyter på och priser börjar att delas ut, jag tar en sammanfattning av vinnarna i slutet. Det visas en resumé av vad vi har fått se för minnesvärda saker genom åren. Det är till exempel:
Björks svanklänning, när Barbara Streisand och Katherine Hepburn fick dela på priset för bästa kvinnliga skådespelare, när Adrien Brody tog tillfället i akt och kysste sin presentatör Halle Berry efter vinsten för sin insats i The Pianist och självklart det stämningsfulla ögonblicket förra året Steven Spielberg, George Lucas och Francis Ford Coppola delade ut priset för Bästa Regissör till Martin Scorsese. 4 av våra största regissörer på scen samtidigt.
Galan flyter på som vanligt. Det är uppträdande av de nominerade för bästa sång, Jon Stewart är framme på scen och skojar lite och längst fram i publiken sitter som vanligt Jack Nicholson med sina svarta solglasögon som han alltid bär. En klassiker på Oscarsgalan.
image25

Galan börjar närma sig sitt slut och Hilary Swank kommer upp på scenen för att hylla alla de genier inom film som har gått bort under året. Det är en känslosam stund när vi får mängder av stora namn. De största är väl vårat bidrag till filmhistorien Ingmar Bergman och den nyligen bortgångna Heath Ledger.
Jag sitter och stornjuter och lägger märke till att det bara är två priser kvar. Bästa Regi och Bästa Film. Men vad händer då? Då lägger helt plötsligt Kanal 9 av, den slutar fungera bara sådär. Jag blir något frustrerad ska jag erkänna och överväger att kasta in något hårt i TVn. Men jag sansar mig och konstaterar att jag faktiskt kan slå över till nyheterna på tv4 kl 6 och se vilka som vann.
Ett tråkigt sätt att avrunda kvällen på, men på det hela taget är jag nöjd med galan. Den var olik från andra galor därför det fanns ingen stor blockbuster som var given i någon kategori. Den enda kategorien som var helt given i förhand var Bästa Manliga Huvudroll, alla andra kunde gå hur som helst. Vilket gjorde detta till ett spännande år. Det var också ett år av småfilmer som inte alls väckt så mycket uppmärksamhet, vilket har sin charm det också. Jag är helnöjd med galan och den får Väl Godkänt.

Nu går vi över till en sammanfattning av vinnarna. Det är väldigt många kategorier och alla är inte så intressanta så jag håller mig till de största.
Bästa animerade långfilm:
Ratatouille
Ingen överraskning för någon att de tog hem det här priset.
Bästa specialeffekter: The Golden Compass
Transformers och Pirates of the Caribbean fick stryk av denna och det var ingen som väntade sig. Kan vara för att den verkligen inte förtjänade det.
Bästa sång: Falling Slowly från Once
Förtrollad hade 3 nomineringar och varenda en var riktigt usel. Den här konkurerade tillslut med en sång från August Rush och de hade båda förtjänat detta pris.
Bästa foto: There Will Be Blood
Skandal att inte The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford vann. Jag trodde verkligen de skulle ta hem det här priset.
Bästa manus efter annan förlaga: No Country For Old Men
Bröderna Coen har gjort ett makalöst jobb nu, precis som vid deras förra vinst för Fargo, och de hade gjort sig förtjänt av detta.
Bästa originalmanus: Juno
Diablo Cody var en strippa som skrev en intressant blogg och det ledde till denna publiksuccé. Hon kunde inte hålla gråten borta när hon stod på scenen och det var en fin stund.
Bästa kvinnliga biroll: Tilda Swinton - Michael Clayton
Största skandalen på hela kvällen. Verkligen helt ofattbart att inte Cate Blanchett vann för sin gestaltning av Bob Dylan.
Bästa manliga biroll: Javier Bardem - No Country For Old Men
En kuslig, kallblodig mördare som han gestaltar klockrent. Han var helt klart förtjänt av priset. Jag tyckte dock personligen att Casey Affleck skulle få det för sin roll som yngryggen Robert Ford. men Javier Bardem var absolut tvåa på min lista.
Bästa kvinnliga huvudroll: Marion Cotillard
En stor överraskning för många, men jag hade faktiskt tippat att hon skulle vinna. Hon övertygade enormt som Edith Piaf och detta kan förhoppningsvis vara början på en lysande karriär. Hennes tacktal var verkligen från hjärtat och det var det finaste talet av alla under kvällen.
Bästa manliga huvudroll: Daneil Day Lewis -There Will Be Blood
Som jag sa så var det här enda kategorien som var avgjord redan innan. Det fanns många bra manliga prestationer i år, men ingen som kunde konkurera med Daniel Day Lewis. Han spelar i en egen liga.
Bästa regi: Joel & Ethan Coen
Bröderna har gjort en fruktansvärt hemsk och blodig film. Men den är gjord med en stor precision och är det bästa bröderna har gjort sedan Fargo.
Bästa film: No Country For Old Men
jag säger precis samma sak som jag gjorde på priset innan. Bröderna Coen har gjort en film som går rakt in i själen och man glömmer den inte i första taget.

Det var mina åsikter om året Oscarsgala. Tycker ni annorlunda? Då skiter jag i det faktiskt. Men tack för att ni läser!

Edit: Efter kommentar till mitt inlägg kan jag lägga till att av mina gissningar hade jag 7 rätt. 7 rätt av 24. Inte så jättebra kanske. Men jag satte de tyngsta kategorierna Bästa Kvinnliga Huvudroll, Bästa Manliga Huvudroll, Bästa Regi och Bästa Film. Så ett ganska bra resultat ändå!

Kommentarer
Postat av: Martin Strömstedt

Tjena niklas!
Kul artikel om Oskarsgalan!
Hur höll sig vinnarna mot dina gissningar du gjorde på bilddagboken?

2008-02-25 @ 16:11:01
Postat av: Sofie

VADÅ VISADE ATT EN GRAVID KVINNA KAN VARA VACKER!? De är ALLTID vackra!

2008-02-26 @ 09:13:32
URL: http://vinyl.webblogg.se
Postat av: Sofie

Ärligt... Det här... OH DET ÄR SÅ JÄVLA ROLIGT DU MÅSTE KOLLA!! You're gonna love it.
http://www.youtube.com/watch?v=sIQrBouWRiE

2008-02-27 @ 12:17:28
URL: http://vinyl.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0