Emotional Songs

Jag gick längs Södra Promenaden igår och fick upp en fin låt i min iPod och kom då att tänka på hur mycket musik faktiskt kan beröra. Jag tänkte därför dela med mig av en lista på fem av de låtar som berör mig mest.

5. Imogen Heap - Hide And Seek
Ransom notes keeps falling out your mouth
Mid-sweet talk, newspaper word cut-outs
Speak no feeling, no I don't believe you
You don't care a bit, you don't care a bit



Är för alltid förknippat med sista avnittet av OC säsong 2 där denna låt används med sådan enorm precision att det suger i magen. Den är så annorlunda, men så underbart vacker ändå!

4. Håkan Hellström - Bara Dårar Rusar In
Jag vaknade en morgon
från en dröm jag hade
jag drömde att jag kunde sjunga
men det kan jag inte



Svensk musik när den är som bäst. Hellström är nog sveriges just nu största levande poet. Varje ord han skriver är så genomtänkt och så vackert. Han släpper ny skiva rätt snart nu och det ser jag verkligen fram emot.

3. RENT - I'll Cover You (Reprise)
Live in my house, I'll be your shelter
Just pay me back, with one thousand kissses



Musik från en av de bästa filmerna jag sett. Första gången jag såg den så var jag helt stum efteråt. Varenda liten ton i hela filmen är bara magisk. Men detta är den allra bästa. Jag har sett filmen säkert 50 gånger och jag har sett scenmusikalen 5-6 gånger också. Men fortfarande får jag tårar i ögonen varenda gång den här sången kommer.

2. The Real Group - Ett Liv För Mig
Ett liv för mig, är ett liv med dig
Doften av ditt hår, varje liten tår gör mig mera säker på
Att ett liv för mig, är ett liv med dig
Jag kommer alltid, alltid att älska dig

Hittade tyvärr inget bra klipp med denna...

Möjligt att denna inte hade legat här om jag inte hade varit i världens Real Group rus för tillfället. Men det är en väldigt fin sång. Och historia bakom den med. Anders Edenroth skrev den här till sin fru och sjöng den på deras bröllop. Den som inte skulle smälta av den gesten har ett hjärta av sten alltså, så jävla fint gjort.

1. Jeff Buckley - Hallelujah
It's not a cry that you hear at night
It's not somebody who's seen the light
It's a cold and it's a broken Hallelujah



Det finns ingenting i hela världen som kan klå den här. Det är utan tvekan den vackraste mest berörande sången jag någonsin kommer att höra. Den finns i tusen versioner och många av dem är bra, men jämfört med Jeff Buckleys så ligger alla andra på lekskolenivå. Det är så mycket känsla i. Sedan för mig personligen betyder den mycket också, vilket gör det hela ännu starkare.
Hitttade inget bra klipp med bara Jeff Buckley så det fick bli ett klipp från OC. Sarah har nu informerat mig om att det är en jättedålig tysk dubbning, men struntsamma, låten är ju lika bra för det!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Åh! Sista tonerna i I'll cover you riktigt skär i hjärtat, och Hallelujah är underbart sorgligt vacker på något sätt. Men fan vad sämst det är med tysk dubbning alltså..

2008-01-14 @ 22:08:50
URL: http://sarahingeborg.blogg.se
Postat av: Nikolaus

haha, fan jag glömde att lyssna på den så jag visste inte att det var tysk dubbning! klantigt! men det får vara så, det var lite charmigt me tyska tyckte jag

2008-01-15 @ 10:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0