In Dreams

Jag är ganska trött idag. Anledningen är att jag var med om något lite sjukt igår. Jag mådde lite kasst, snuvig och dålig, så jag tänkte gå och lägga mig tidigt. Så jag gick till sängs vid 11-halv 12 och somnade direkt.

Sedan började jag att drömma. Drömmen började med en snabbgenomgång av mitt liv med viktiga händelser och sånt, och sen började historien kring studenten. Jag fick då precis reda på att jag hade en hjärntumör och skulle dö. Så jag levde min sista månad i livet till max och gjorde massa saker som jag ville ha gjort. Jag åkte jorden runt, gifte mig, såg massa musikaler och massa annat kul.
Sen blev det en black och ljuset gick upp på min begravning. Vårfrukyrkan i Skänninge var full med folk från alla håll och kanter. Alla personer jag har träffat i hela mitt liv var där. Och det var en jättefin begravning. Men sen kom det konstiga.
Bilden zoomade ut och när man såg hela kyrkan i totalbild så började eftertexterna rulla. Det visade sig att hela mitt liv hade varit en film. En film som jag sedan vann en Guldbagge för Bästa manliga huvudroll. Det var väldigt konstigt.

Sen vaknade jag upp i alla fall och lade märke till att klockan bara var 1. Jag hade alltså inte sovit länge alls, fast det kändes som om det var en evighet. Men helt plötsligt fick jag massa inspiration till att skriva 'Talet till kvinnan' som alltid läses upp på våran vårbal. Jag vet inte alls vad det kom ifrån, men inspirationen bara flödade. Sen när jag hade skrivit klart det skulle jag somna om, men var då pigg som en nötkärna vilket resulterade i att jag låg vaken i flera timmar innan jag somnade om.

Så som jag sa... jag är trött idag!

För övrigt har jag inte läst talet idag. Det finns nog en ganska stor risk att det inte alls var så bra som jag tyckte att det var igår...

image3

I had a dream my life would be
So different from this hell I'm living
So different now from what it seemed
Now life has killed the dream I dreamed.
Fantine, Les Misérables

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0