Why So Serious?



  Jag tror ingen i min närhet har lyckats undgå att märka att jag är lite av en filmnörd, eller kanske inte så lite egentligen utan ganska mycket. I alla fall så lär man sig ju genom att titta på mer filmer och under åren har jag till följd av det blivit mer och mer kritisk. Jag fick en kommentar om min filmblogg häromdagen där Martin konstaterade att jag måste välja väldigt bra filmer då de 4 senaste hade fått 4,5/5 som betyg. Sant på sätt och vis, jag har nog lärt mig att välja bra filmer, men imellan alla bra ser jag också en hel del dåliga, men jag känenr inte alltid att de är värda en recension.
 
  Men, nu ska jag komma till det riktiga ämnet jag vill ta upp i detta inlägg. Jag har som sagt blivit mer kräsen med åren och det krävs en del för att jag ska bli riktigt taggad för en film innan jag har sett den. Men, det här året har något hänt som jag inte har varit med om på år och dar. Jag såg en trailer i januari och sedan dess har jag legat vaken om nätterna, jag har dagdrömt på dagarna och jag har sett om trailern tusen gånger. Jag har ställt mig själv frågan:
"Är det här sant? Är det här en riktigt film? Eller drömmer jag?"
Men nu vet jag att det är sant för nu har den haft premiär. Den nya Batman filmen The Dark Knight har haft biopremiär och jag tror aldrig jag varit så enormt sugen på att se en film, och mina förväntningar blir inte mindre när hela världen verkar vara enig om att det är en av de bästa filmer som har gjorts, att man alltid kommer minnas den. Kolla bara på det här:

Moviezine: 4,5/5
Corren: 5/5
Aftonbaldet: 4/5
NY Daily News: 5/5
New York Post: 3,5/4
New York Times 4,5/5
Rolling Stone: 3,5/4
FHM: 5/5
Daily Express: 5/5
The Guardian: 4/5
The Times 5/5

  Eller för er som känner till sidan imdb.com (Internet Movie Data Base), gå in och kolla där. De har en topplista på tidernas bästa filmer där folk från hela världen kan vara med och rösta. Mästerverket Gudfadern har legat på första plats sedan sommaren 1999, men nu har den blivit nerpetad och på första platsen med ett snittbetyg på 9,4/10 ligegr nu The Dark Knight! Det är som jag går runt i en dröm.

  Sedan kan det ju bli så att jag har för höga förväntningar och istället blir besviken, men vet noi vad jag tror? Jag tror det blir tvärtom. Jag tror inte jag föreställa mig hur bra filmen kommer bli, utan jag tror jag kommer sitta helt förstumamd i biostolen och tacka gudarna för det här filmmiraklet.

  Det är Christian Bale som är en av de bästa skådespelarna på marknaden nu, det är Heath Ledger som har skapat en av de läskigaste skurkarna som någonsin varit på duken (Jack Nicholson, släng dig i väggen!), det är Maggie Gyllenhaal en ung kvinna som visat sig vara fantastiskt begåvad, det är mörka obehagliga miljöer, det är en regissör i världsklass. Det är helt enkelt upplagt för en succé!

  På onsdag är det dags och jag hoppas jag lyckas sova någon blund innan dess, men jag är inte säker. Och det enda jag vill be er om nu, det är att ni går och ser den. Tycker ni inte om superhjältefilmer? Det skiter jag i! Tycker ni inte om Heath Ledger? Det skiter jag i! Tycker ni inte om mörka och svarta filmer? Det skiter jag i! Tycker ni att jag skiter i allt? Det skiter jag också i! Det här är det största som har hänt i filmvärlden sedan Sagan Om Ringen och den som inte ser den här filmen har missat något och komemr stå som ett fån när resten av världen disskuterar filmen resten av 2008. Så gör er själv tjänsten och se The Dark Knight. Det ska jag göra, kanske både en och tv och tre gånger!



Kommentarer
Postat av: Pontus

Jag gjorde mig tjänsten. Ingen björntjänst. Men lyd mitt råd och se till att vara utvilade och upphajpade (som Niclas), inte aströtta och halvhajpade (som jag). Jag längtar redan till att se om den och njuta ännu mer av den.

2008-07-27 @ 15:27:39
URL: http://popblogg.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0