Oh bollocks!

När jag för ett tag sedan läste Utvandrar serien blev jag inspirerad att läsa lite mer av de litterära klassikerna. Jag har sedan dess varit på jakt efter någon sorts lista med sådana böcker. Idag hittade min bror en sådan. I likhet med listan och boken:
1001 filmer du måste ha sett innan du dör (som jag för övrigt äger)
så finns det uppenbarligen också en bok som heter:
1001 böcker du måste ha läst innan du dör
Jag blev glad över denna nyhet och tänkte att det blir utmärkt att ta sig an båda dessa uppgifter så att jag när min livstid så småningom tar slut dör som en bildad man. Men sen började jag gå igenom listan och lade märke till att mina läsning inte varit lika flitigt som mitt filmtittande genom åren. Nog för att jag har läst mycket, men jag har nog inte riktigt siktat in mig på klassikerna.

I filmlistan har jag lyckats att se 150-200, men till min stora förskräckelse hade jag bara läst 5 av böckerna. Middlesex, The Hitchhiker's Guide To The Galaxy, The Lord Of The Rings, One Flew Over The Cuckoo's Nest och Les Misérables. Slutsatsen blir att om jag ska lyckas med dessa projekt måste jag nog öka läsningen några snäpp. Innan sommaren är slut ska jag inte bara stämplas som filmnörd, utan även som bokmal!


Kommentarer
Postat av: Sarah

haha, låter som en bra plan! vissa böcker kan ma doc inte ta sig igenom.. typ.. brott och straff! hur många sidor är inte den på egentligen? man hinner nog läsa färdigt den tills det är dags att läggas i kistan

2008-06-16 @ 23:11:39
URL: http://lostdetective.blogg.se/
Postat av: Nikolaus

Du har så rätt Sarah, Brott Och Straff känns verkligen som ett evighetsprojekt. Men så stolt jag kommer vara om jag hinner läsa hela innan min livstid är över!

2008-06-17 @ 22:20:16
URL: http://waterboij.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0