Försent För Edelweiss

Som alltid är jag som ett barn på julafton när jag har en Håkan skiva framför mig. En ny Håkan var att vänta när nu Jocke Åhlund var inblandad. Det märks tydligt och det är fint att höra. Det känns som om han förnyar sig jämt och ständigt, men ändå håller kvar Håkan känslan. Det är det som är det magiska med honom. Texterna är ta mig fan som skänkta från himlen. Många skulle nog sälja sin själ för att kunna skriva texter som han. Men knepet är nog att lägga ner hela själen i texten istället. Det är sånger för alla humör, det är poesi som är som balsam i öronen, det är så vackert så jag vill gråta. Håkan Hellström är störst, och han kan ha gjort årets svenska skiva. Det kommer bli en fin vår!

image40


Tro och tvivel
Redan på första spårets första toner och rader hör man att Håkan är tillbaka, ingen annan gör musik som han. En av Håkans bästa låtar någonsin.

För en lång lång tid
Den första singeln som jag redan var rejält inlyssnad på, men den är fortfarande lika fin. Den kändes inte som den vanliga Håkan klassen som vi är vana vid första lyssningen, men när den har fått mogna lite så känns det som om det kan bli en väldigt Håkanfylld popvår.

Zigenarliv Dreamin'
Det här känns som ett snedsteg. Det är inte alls i klass med de andra låtarna utan är en låt som jag lätt skulle ha kunnat hoppa över. Det känns som en B-sida helt enkelt.

Kärlek är ett brev skickat tusen gånger
Det känns väldigt äkta. Det är kärlek, det är avskalat, det är kör, det är shreddig gitarr. Det helt enkelt förbannat vackert och jag blir lite rörd.

Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din
Som i många spår känner man inspiration av E Street Band. Inget att klaga över då E Street Band är förjävla bra, och det är det här också. Titta på titeln och lyssna på texten som är tillägnad hans käresta. Skär det inte ända in i hjärtat?

Försent för Edelweiss
Vispop när den är som bäst. Det är låtar som den här som placerar Håkan bredvid giganten Evert Taube.

Kär i en ängel
Inga bekymmer i sikte. Soulig glad musik för den som inte har några bekymmer.

Sång i buss på villovägar 2007
En typisk Håkan text som är svår att ta till sig först men som man säkert aldrig kommer kunna få ur huvudet när den har gjort sin magi. Avskalat och fint, med lite halvtaskiga visslingar som gör det hela ännu charmigare. En klar favorit

Dom fyra årstiderna
Som många har sagt förut påminner det om Florence Valentins Pokerkväll i Vårby Gård, fast ännu bättre än vad den är. Ett härligt driv och härlig stämmor till Håkans sång. En riktig sommardänga

Långa vägar
Väldigt drivande låt och den kan helt klart bli en av guldkornen på scenen i sommar.

Flyg du lilla fjäril
Håkan sa om den här låten: "Här är jag den där trubaduren som Magnus Uggla sjunger om. Runt lägerelden" Jag småler lite för mig själv för jag kan verkligen se det framför mig. Håkan sitter vid lägerelden och sjunger medan alla andra sitter stumma och tittar på, och snyftar. Vackert

Inte skyldig nån nåt
En underbar boogiefylld avslutning som man blir glad av att höra. Jocke Åhlunds inblandning är väldigt tydlig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0