(500) Days Of Summer (2009)

Director: Marc Webb
Cast: Joseph Gordon-Levitt, Zooey Deschanel, Geoffrey Arend, Chloe Moretz, Matthew Gray Gubler
Quote: "This is a story of boy meets girl. But you should know up front, this is not a love story."

(500) Days Of Summer fångar mitt intresse direkt. Vi får se de två huvukaraktärerna tillsammans på dag 488 hållandes hand och en berättarröst börjar prata med man sedan får se de bådas barndom. Berättarrösten avslutar hela inledningen med att säga det som redan då gör att jag älskar filmen:
"This is a story of boy meets girl. But you should know up front, this is not a love story."
Och det är helt sant. Det här är ingen kärlekshistoria, det är en historia om kärlek och det är något helt annat!

Filmen handlar i stora drag om Tom Hansen som träffar flickan Summer Finn. Filmen utspelar sig sedan under 500 dagar från första dagen dom möts och vi får se allt som händer under tiden. Men det görs på ett smart sätt genom att hela tiden hoppa fram och tillbaka mellan dagarna. Vi får på så sätt se vad som händer samtidigt som vi också ser följderna som kom flera hundra dagar senare.

När jag satte mig väntade jag mig en helt vanlig romantisk komedi, men som ni säkert redan förstått så är filmen något helt annat. För det första är det inte den typiska "tramskomik" som det ofta är i rom-coms. Missförstå mig inte, jag gillar sådan komik, men det blir ett helt annat djup när man använder sig av svartare komik som det görs väldigt effektiv i 500 Days of Summer. Både Joseph Gordon-Levitt och Zooey Deschanel är några av mina favoriter, och deras samspel är verkligen jättrebra och dom gestaltar sina karaktärer med en oerhörd presicion. Överlag genom hela filmen använder dom sig av fruktansvärt många tekniker och element som jag verkligen älskade, men jag vill inte avslöja för mycket så nämner bara guldkornen. Den bästa scenen av alla var nog när dom spenderar en dag inne i en IKEA-butik och låtsas som om dom bor där, jag skrattade så jag grät. Och senare när Tom helt plötsligt blir så glad att han börjar dansa och hela parken han är i börjar dansa med honom så köper jag det helt och hållet för det görs på ett sådant fantastiskt bra sätt.

Det var längesedan jag satt tillbakalutad och njöt så helhjärtat av en film, och lika längesen jag blev så positivt överraskad av en film. Det är en ren fröjd att titta rakt igenom och jag rekommenderar den varmt!

Betyg: 5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0