Även den minsta handling kan förändra någons liv

Mark var på väg hem från skolan en dag när han såg att en pojke framför honom hade snubblat och tappat alla böcker han bar på, även två tröjor, ett baseballtträ, en handske och en liten bandspelare. Mark gick ner på knä bredvid pojken och hjälpte honom att plocka upp sina saker. Eftersom de skulle åt samma håll så hjälpte han honom sedan att bära lite av lasset. Medan de gick fick Mark reda på att pojken hette Bill, att han älskade tv-spel, baseball och historia, att han hade väldigt svårt med alla andra ämnen och att han nyss hade gjort slut med sin flickvän.
De kom fram till Bills hus först, och Mark blev inbjuden på en cola och för att titta på TV. Eftermiddagen passerade i glädjens tecken med lite skratt och lite småsnack, och sen gick Mark hem. De fortsatte att ses i skolan, åt lunch tillsammans några gånger, och sen slutade de junior high school tillsammans. De hamnade på samma high school där de hade kontakt med varandra lite då och då under åren. Till slut var det dags för deras sista år, och tre veckor innan examen frågade Bill Mark om de kunde prata lite.
Bill påminde honom om den där dagen när de träffades för första gången. "Undrade du någonsin varför jag skulle bära hem så mycket grejer den där dagen?" frågade Bill. "Du förstår, jag rensade mitt skåp den där dagen för att jag inte skulle lämna kvar massa skit efter mig. Jag hade samlat på mig en hög av tabletter av mamma och var på väg hem för att ta självmord. Men efter att vi hade suttit tillsammans en stund och pratat och skrattat, då förstod jag att om jag hade tagit livet av mig, då hade jag missat den stunden och så många fler stunder som följde efter. Så du förstår Mark, när du plockade upp mina böcker den där dagen så gjorde du mer än bara det. Du räddade mitt liv."

John W. Schlatter (Utdrag ur Chicken Soup for the Soul)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0