Döm inte någon efter utseende, alla förtjänar att älskas

Ägaren till en djuraffär spikade upp en skylt utanför entrén där det stod: "Hundvalpar till salu." Skyltar som den har en tendens att locka till sig små barn, och inom kort kom det fram en liten pojke och läste på skylten. "Hur mycket säljer du hundvalparna för?" frågade han.
Ägaren svarade, "För allt från $30 till $50."
Den lilla pojken letade runt i sina fickor och fick upp lite pengar. "Jag har $2.57," sa han. "Skulle jag kunna få titta på dem?"
Ägaren log och visslade och ut ur kenneln kom Lady, tätt följd av fem små hårbollar. En av valparna halkade efter rejält. Direkt visade pojken intresse för just den sega och halta valpen och sa, "Vad är det för fel på den där hunden?"
Ägaren förklarade att veterinären hade undersökt valpen och upptäckt att den hade ett skadat hölftben. Den skulle alltid halta. Den skulle alltid vara handikappad. Den lilla pojken blev exalterad. "Det är den lilla valpen som jag vill köpa!"
Ägaren sa, "Nej, du vill inte köpa den där hunden. Om du verkligen vill ha honom, så ger jag den till dig."
Den lilla pojken blev nu lite upprörd. Han tittade rakt in i ägarens ögon, pekade på honom, och sa, "Jag vill inte att du ska ge den till mig. Den lilla hunden är värd precis lika mycket som alla andra hundar och jag tänker betala fullt pris. Jag ger dig $2.37 nu, men sen kommer jag att och betala 50 cent varje månad till jag har betalt klart!"
Ägaren kontrade genom att säga, "Vill du verkligen köpa den här lilla hunden. Han kommer aldrig kunna springa, hoppa och leka med dig som de andra valparna."
Då böjde sig pojken ner och drog upp sitt byxben för att visa ett svårt skadat, förlamat vänsterben stött av en stor metallställning. Han tittade upp på butiksägaren och svarade lugnt, "Jag kan inte springa så bra jag heller, och den här lilla valpen kommer behöva någon som förstår hur det känns."

Dan Clark (Utdrag ur Chicken Soup fpr the Soul)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0